Παρασκευή 16 Σεπτεμβρίου 2011

Ασθενείς και πολίτες στην διαμόρφωση της εικόνας του φαρμακευτικού κόσμου μέσω των Social Media


Έχετε ποτέ σκεφθεί κατά πόσο οι πολίτες και κατ' επέκταση οι ασθενείς μπορούν να διαμορφώσουν την εικόνα ενός φαρμακευτικού σκευάσματος και ακόμα περισσότερο την εικόνα μιας φαρμακευτικής εταιρείας?

Σύμφωνα με την 7η Πανελλαδική Έρευνα CSR 2011 του Ινστιτούτου Επικοινωνίας, οι Έλληνες πολίτες/καταναλωτές αλλάζουν την συμπεριφορά τους και οι πλειοψηφία αυτών αποκτά ενεργό ρόλο στην αξιολόγηση προϊόντων και των εταιρειών. (κάντε κλικ εδώ για να δείτε την σχετική έρευνα)
Όλο και περισσότεροι πολίτες έχουν ενεργό ρόλο στα Social Media όπως το Facebook και άλλα κοινωνικά δίκτυα. Στην αρχή ως περιέργεια, μετά ως καθημερινότητα, τα Social Media αποδεικνύονται ως ο σημαντικότερος πόλος του "Word of mouth". Μια έννοια που απλά σημαίνει την διάδοση κάποιου νέου ή κάποιας πληροφορίας από στόμα σε στόμα. Σε αυτήν την τεχνική ή αν θέλετε μέθοδο, έχουν βασιστεί τα κοινωνικά δίκτυα ή αλλιώς Social Media. Δηλαδή η ελεύθερη και χωρίς κόστος δυνατότητα των ανθρώπων, να μπορούν να ενημερώνουν ο ένας τον άλλο, για κάτι ενδιαφέρον.
Οι εταιρείες λοιπόν, αντιλήφθηκαν αυτήν την τάση, και απλώθηκαν στα μέσα αυτά, προκειμένου να πουλήσουν τα προϊόντα τους αλλά και για να δείξουν στο κόσμο την εταιρική κοινωνική τους ευθύνη. Όλο αυτό το σκηνικό που δημιουργήθηκε έδωσε την αφορμή και την ευκαιρία στους καταναλωτές-πολίτες να πουν την γνώμη τους, ακόμα και να τιμωρήσουν . Παραδείγματα γι' αυτό υπάρχουν πολλά.
Η ώθηση αυτή λοιπόν που έχει δοθεί από τους πολίτες, έδωσε την δυνατότητα στους ασθενείς που είναι εν'δυνάμη καταναλωτές φαρμακευτικών προϊόντων να δημιουργήσουν ψηφιακές κοινότητες στα κοινωνικά δίκτυα, blogs, websites προκειμένου να ανταλλάξουν εμπειρίες, γνώμες αλλά και να κάνουν κριτική στις φαρμακευτικές εταιρείες. Όσο και να σας φαίνεται απίστευτο, οι γνώμες των ανθρώπων αυτών, μετράει τόσο στις αποφάσεις των φαρμακευτικών εταιρειών για την λειτουργία τους, όσο και στα στρατηγικά τους σχέδια. Έχει βοηθήσει, στο να αλλάξουν οι εταιρείες πρόσωπο και να έρθουν πιο κοντά στον ασθενή/καταναλωτή/πολίτη έτσι ώστε να υπάρχει κέρδος και για τους δύο. 
Τα πράγματα όμως εξελίσσονται ραγδαία. Πριν λίγο καιρό μιλάγαμε για το internet και τα social media και όλα αυτά που συζητάμε γενικώς, αλλά η ραγδαία εξέλιξη της τεχνολογίας μετέφερε την δυνατότητα της άμεσης ανταπόκρισης, συμβολής και επιρροής στα δρώμενα της καθημερινότητας από οπουδήποτε και να βρίσκεσαι, σε ένα μέσο που το έχουμε πάντοτε πάνω μας. Και δεν είναι τίποτα άλλο από το κινητό μας. Τα έξυπνα κινητά. Τα smartphones. Η τάση λοιπόν των κοινωνικών μέσων και οι λόγοι χρήσης τους, οδήγησαν στην χρήση αυτών των συσκευών. Έτσι λοιπόν, οι φαρμακευτικές εταιρείες, ιδιώτες και διάφοροι κοινωφελείς οργανισμοί έχουν ξεκινήσει στην δημιουργία εφαρμογών για χρήση σε αυτές τις συσκευές.

Τα αποτελέσματα είναι εκπληκτικά. Στην Αμερική που η χρήση είναι ευρέως πιο γνωστή και οι νομοθετικοί περιορισμοί είναι λίγο πιο ελαστικοί όσον αφορά τον φαρμακευτικό χώρο αλλά και στην Ευρώπη, συμμετέχουν πολίτες/ασθενείς δημιουργώντας διάφορα προφίλ σε αυτές τις εφαρμογές προκειμένου να ανταλλάξουν εμπειρίες.
Δυστυχώς στην Ελλάδα βρισκόμαστε ακόμα σε μια φάση όπου όλα είναι υπό διερεύνηση. Δεν έχει γίνει κάποια ακόμη αξιόλογη κίνηση. Σιγά-σιγά κάποιες φαρμακευτικές εταιρείες δηλώνουν έντονα την παρουσία τους στα κοινωνικά μέσα. Αξιοσημείωτο είναι ότι κάποιοι ιδιώτες επιχειρούν να δημιουργήσουν εφαρμογές για το ελληνικό κοινό.
Θεωρώ ότι σε λίγο διάστημα από τώρα στην συνείδηση του Έλληνα πολίτη/ασθενή θα παρουσιαστεί η ανάγκη για την δημιουργία εφαρμογών που θα δημιουργήσουν ένα πλαίσιο αλληλεπίδρασης μεταξύ των ίδιων των ασθενών, δημόσιων φορέων αλλά και της ίδιας την ιατρικής κοινότητας.
Δεν έχει παρά να περιμένουμε να δούμε και ταυτοχρόνως να είμαστε ενεργοί, κάνοντας την διάδοση της ανάγκης αυτής, γνωστή στον Ελλαδικό χώρο του διαδικτύου και όχι μόνο.

Δεν υπάρχουν σχόλια: